Yannai

Yannai was the first of Israel’s classic poets which flourished somewhere in the 6th century, just a couple hundred years after the closing of the Talmud of the Land of Israel. Rabbi Gershon known as the Illumination of the Diaspora one of Israel’s greatest sages of the Early Middle Ages wrote of him and Israel’s Poets: “We should learn from the first Poets which were great sages. Behold Rabbi Yannai, which was of the first Sages and wrote Qerovoth for each order of the year.”

Yannai’s Poetry like that of many of the Poets of the Land of Israel met an unfortunate fate. Although he was prominent and well-acknowledge in his day, he was reduced to a mere name at a very early date.  A few reasons have been surmised for this. The first is that Yannai’s poems were closely tied with the 3-Year Torah Reading cycle customary in the Land of Israel. In Israel the reading of the entire Torah in the Synagogue was completed once every three years. In the Babylonia the weekly Torah portions were much longer so that they were able to finish the entire the Torah once a year. The 3-Year Torah reading cycle, which is still preserved in some Sephardic community largely gave way to the the 1 year Babylonian Cycle of the Torah Reading in the Diaspora.

Leave a Reply

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps