Jerusalem Talmud Throughout The Ages

The Jerusalem Talmud did not cease to be studied through out the ages. In Babylonia, the authors of early Halakhic works (originating from Sura) such as Halakhoth Gedoloth, Halakhoth Pesuqoth and Halakhoth Ketzuvoth follow some rulings of Eretz Yisrael over the Babylonian Talmud. This could be due to the Palestinian origins of the Academy of Sura founded by Rav who descended from there. Actual incorporation of the Jerusalem Talmud is attested in early Geonic works such as Sefer Ha-Hefez and Sefer ha-Methivoth which  cite the Babylonian Talmud and the Jerusalem Talmud in tandem.

Numerous Medieval Authorities continue to cite it and interpret it in their novellea and compositions on the Babylonian Talmud, notably Rabenu Hananel, Ramban, Ba’al ha-‘ittur, Rashba, Meiri and even the Tosafoth. Maimonides gave great weight to the Jerusalem Talmud and was criticized for ruling at times in favor of it over the Babylonian Talmud. Maimonides even composed a compendium of its laws similar to the Halakhoth Gedoloth of Rabbi Yitzhaq al-Fasi on the Babylonian Talmud.

The Jerusalem Talmud continued to be studied and cited by Acharonim. R. Yosef Karo, as an example refers to the Jerusalem Talmud thousands of times. Complete commentaries on the Jerusalem Talmud, (rather than simply interpretations of selections) surfaced already as early the Expulsion from Spain and today are numerous. (see https://sites.google.com/site/jtalacad/bibliography – for a list of scientific and semi-scientific commentaries).

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps