Makom Kavua

Praying in the same seat in the same synagogue on a daily basis is commonly perceived as the optimal manner of praying. The Talmud Bavli (Berakhoth 6b) encourages one to designate a place for his prayer (כל הקובע מקום לתפלתו אלהי אברהם בעזרו). However, ambiguity remains as to the meaning of “place”. Does it refer to the Synagogue itself or a place (seat) in the Synagogue.

However, the Talmud Yerushalmi is clear that the reference with “place” is to a place within the Synagogue itself.

אמר ר’ תנחום בר חנינא צריך אדם ליחד מקום בבית הכנסת להתפלל -ברכות ד:ד לה 

Mahazor Vitri (21), and Rabbenu Asher rule explicitly according to the Talmud Yerushalmi. Sefer HaPardes Sh k Teth from the School of Rashi cites the Talmud Yerushalmi and that would appear to be its ruling.

Rambam (Ahava, Laws of Prayer, 5:6) who states: וקובע מקום לתפלתו תמיד appears to preserve the ambiguity of the Talmud Bavli as he does not define “place” (מקום), but Hagahoth Maimoniyoth attributes to him the interpretation of the Talmud Yerushalmi.

However, in total contrast to the concensus of opinions, Rabbenu Yonah maintained that only committing to a specific place is required while sitting in a designated place within the synagogue has no meaning.

The law, as per the Talmud Yerushalmi requiring one to pray not only in a designated Synagogue but also in a designate place therein is codified in Tur (90) and Shulkhan Arukh 19

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps