Letter of the Law

The words of the Torah are absolute and literally binding. Even if we think we understand their purpose we must never deviate from their literal observance.

Most of us will agree that the commandments of the Torah are divine and righteous. It is only reasonable that we should make all efforts to observe them in the most literal and meticulous manner possible.

But sometimes we neglect the literal observance of a commandment because we feel that we understand the reason behind it. We may think that although the Torah’s words are divine it is ultimately their purpose that it is binding.

However, this could not be less true!

The Sages of the Land of Israel (Talmud Eretz Yisrael, Sanhed 2:6 13a) teach us that Solomon neglected various commandments because he felt that the meaning and not the actual words of the Torah that have force. For example, he allowed himself to have many foreign wives because he felt that the prohibition was never intended for someone of his composition.

However, in doing so he was not only abrogating the individual laws which he neglected but effectively the Torah in its entirety.

The lesson that the Sages of the Land of Israel teaches us here is that it is God’s commandments as formulated in the Torah that have ultimate force.

The words of the Torah are absolute and literally binding. Even if we think we understand their purpose we must never deviate from their literal observance.

Leave a Reply

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps