Its not your Fault!

  • Its not your Fault!

When misfortune befalls us some of us will introspect and search within our souls for its cause. We’ll ask ourselves what it is that we have done to deserve this misfortune.

Sometimes we may assume that we went wrong somewhere. Perhaps we did something wrong to someone. Perhaps we have neglected some of God’s commandments.

The truth of the matter may be that it’s not your fault!

The Talmud of of the Land of Israel teaches us that God closed Himself out from the Jewish People during the thirty years that they wandered in the Wilderness. During this time He would not even speak to Moses, the very man with which He was accustomed to speaking face to face. (Ta’anith 3:4)

Although Moses was righteous and meritorious, God still would not communicate with him because of His displeasure with the Jewish People as a whole.

The Lesson that the Talmud of the Land of Israel teaches us here is that meritorious minority shares the fate of the iniquitous majority. By the same token, the iniquitous minority shares the fate of the meritorious majority.

If things are not going your way it may not be your fault. If things are going your way it may not be because of your merit. It may we be because of the general state of the Jewish People.

May we improve ourselves if not for our own sake then for the sake of our fellow Jews!

Leave a Reply

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps