When we are little, nothing excites us more than that long awaited birthday. It is a wondrous day when we are in the spotlight and all eyes are on us. On this day we feel lucky and empowered like nothing could ever go wrong.

As many of us get older, that blissful excitement quietly dwindles away until one day our birthdays become completely unremarkable or even grim — after all we are yet another year closer to death. Some of us will fret about where our lives stand compared to where it should stand.

But according to the Sages this is not how we should see such a joyous day!

The Talmud of the Land of Israel teaches us (Rosh Hashanah) that on one’s birthday a person does not readily fall. One should take note that this is not a mere psychological motivator, but an actual cosmic rule.

Amalek’s secret to military success lay in mobilizing people whose birthday fell on the day of battle. Moses had to confound the constellations so that Amalek could not tell what day it is.

The Sages of the Land of Israel teach us that on our birthdays we are blessed and endowed with a remarkable power of success. Our birthdays are a time to take advantage of that power and use it to advance our lives because on this day it is decreed that we will not readily fall.

May we always look forward to our next birthdays and the new horizons that they can bring on for us! May we never look back what could have been but strive forward to where we want to be.

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps