Team

Daniel Feldman. Daniel Z. Feldman is an instructor of Talmud. He is the co-editor of nine volumes of Talmudic essays and Jewish Thought and serves on the editorial board of Tradition magazine. Daniel Feldman has authored a number of books as well as three volumes of Talmudic essays entitled Binah BaSefarim, which have been published with the approbations of R. Avraham Schapira, R. Ovadiah Yosef, R. Natan Gestetner, R. Zalman Nechemiah Goldberg, R. Asher Weiss and others.

Michael Linetsky. Michael Linetsky  published scientific commentaries on the works of Rabbi Abraham Ibn Ezra and Rabbi Saadiah Gaon based on the new body of literature opened by the Genizah and early (predating Rabbi Saadiah Gaon) Judeao-Arabic Bible translations. He also investigated the Genizah for many years and discovered hitherto unknown fragments of works by Rabbi Hai Gaon and Rabbi Saadiah Gaon.   Some of his work received approbations from scholars such as Nahum Sarna, David Weiss Halivni, the late Lord Emanuel Jacobovits and general approbation of R. Dr. Norman Lamm and R.  Yisroel Belsky.

Matthew Haas.  Matthew Haas holds an MA from Columbia university in Ancient History and is currently enrolled in a PhD Program at Harvard University in Jewish History and Culture in Antiquity with an emphasis in Tannaitic Literature.

Moshe Baredes. Moshe holds a Master’s degree in Jewish History and an ordination from the Mirer Yeshiva and Makhon La-Torah of Rabbi Wosner. Moshe is  the author of three volumes on Jewish Law with approbations from  R Zalman Nehemya Goldberg, R Aaron Shechter, R Amar the chief Rabbi, Rav Yitzhak Yossef, and Rabbi Eliahu Bar Shalom

Yitzchak Sprung. Yitzchak holds a degree in Israeli Law from Bar-Ilan University where he explored Mishpat Ivri and is currently pursuing Rabbinics at Yeshiva University.

Benjamin Jafee. Benjamin is an instructor of advanced Latin and serves as the Institute’s Latin and Roman Literature consultant.

Joshua Buch.Joshua Buch produces our Elucidated Talmud series and is the author of many articles on the customs of Eretz Yisrael.

Shimshon Nadel.

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps