Jewish Philosophy

Toward a Genuine Jewish Philosophy. True Jewish thought and philosophy must be sought in the enormous corpus of  Midrash and Aggadah of the Land of Israel which the Rabbis bequeathed us. Although the Rabbis were not systematic thinkers, their extensive teachings allow us to discern sublime philosophical and theological concepts in their thought.

Talmud Yerushalmi, Midrash, Theology and Ideology. The Talmud Yerushalmi and the Palestinian Midrashim have much common material. However, this common material often contains significant differences which point to theological and ideological differences between the two works. Further differences of this kind can also be gleaned by looking at portions of Midrash that were left out by the Talmud Yerushalmi.

Jewish will and its ability to influence nature and God’s decree in the Talmud Yerushalmi.  The Talmud Yerushalmi maintains a strong conviction that the Jewish People have the ability to influence nature, time and God’s decrees. While other Rabbinic sources may speak about God accepting the decisions of the Jewish People or making changes in nature to accomodate the righteous, none gives the Jewish People the power of the Universe so poignantly

God’s Personal Involvement in the Salvation of the Jewish People (berakhoth 9:1 60a)

The Equality of all Jews.

God’s Intervention for Jews.

God Locked into the Framework of His Creation

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps