Click on the article heading to see the entire article. If you would like to receive updates please email us at register@talmudyerushalmi.org

וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן (Deut 7.12). Does following God’s commandments without accepting God merit His protection and providence? What relationship does God want from the Jewish People? עברית

Entropy. The world is a seedbed for success. If we see failure around us it is not because this is the world’s nature but because we have not succeeded in cultivating its innate blessing

Using Havdalah light before blessing (Gen. 1:3).  (Bereshith).The Mishnah teaches that one must use the light of the Havdalah candle before reciting a blessing over it. This imitates God’s actions in the creation of the world.

Is it better to steal a little or a lot (Gen 6:5) (Noah). The Talmud Yerushalmi teaches that acts of stealing that can not be claimed in a court incurs the Divine Retribution

Is a pretext always bad (Gen 18:15) (Wayera ). Is a coming on a pre-text always shun-able? God goes through loops so as to be able to commune with Sarah.

The Wisdom of Women So impressive and spectacular are righteous women that God goes through circuits just to exchange a few words with them. God sets for us an example and insinuates how we should seek righteous and wise women appreciate the unique Wisdom of Women.

Betzalel: Man’s lofty Intellect. God endowed Betzalel (Exodus 35:39) with the wisdom and artisanship required to build the Mishkan.  The wisdom which he possessed  embodied in a human being was of course subject to human limitations. However, our Sages expanded on the provenance of Betzalel’s cognitive abilities.

Death and Mourning: A Cosmic Experience.

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps