Nature obeys Israel

No video URL found.

The Torah states: “These are the Lord’s Times, Holy Occasions, which you shall designate in their designated time” (Lev. 23:4).

God does not merely teach the Jewish People how to reckon the Holy Occasions, but gives them the responsibility of reckoning them for future generations. The Rabbis expanded on the theological significance and implications of this commandment. The Talmud of Eretz Yisrael teaches us:

Rabbi Ila said: “If you call them ‘My Times’ they are are ‘My Times’ but if not, they are not ‘My Times’. (Rosh Hashanah 1:3 7b)

God hands over not only the responsibility of reckoning and keeping track of the Holy Occasions to the Jewish People, but also the ultimate authority in reckoning them for the Universe.

Prior to the Exodus from Egypt, God Himself reckoned the Holy Occasions and enforced them in the Universe. However, after the Exodus from Egypt God handed off their reckoning to the Jewish Court. Only when the Jewish People declare the “Holy Occasions” does the declaration propagate in the cosmic realm. God in effect, hands off control of the Universe to the Jewish People. In this instance, He and the Universe are subordinate to them.

The Rabbis did not see this subordination as a mere abstraction or mystical phenomenon, but as a living and tangible reality.

The Talmud of Eretz Yisrael teaches us further:

“Rabbi Abin said: “I shall call upon God Most high, the Almighty who concludes for me” (Ps. 57:3) – A girl who is three years old and one day, if the Court decided to inter-calculate the month, her virginity returns to her (=grows back) and if not, her virginity does not return to her. (Sanhed 1:2 6a)

The presumption here is that the virginity of a girl who is younger than three years and one day will grow back. The declaration of the Jewish Court to inter-calculate the month has the ability to set time back causing the girl’s virginity to grow back. In this astounding statement, Rabbi Abin teaches us of the incredible stature of the Jewish People in the world and the Universe.

God gives the Jewish People power over Nature and the Universe and even over Himself. They not only occupy the Universe as other nations but are integrated into its very workings

Leave a Reply

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps