Love or Fear?

The Sages of the Land of Israel teach us that a measure of pragmatism must always be used when dealing with human nature. A person can never be absolutely sure of his true disposition at any given moment.

Some people worship God because they fear the consequences of disobedience. Even one who rejects a government will still abide by its laws.

Others pine for a true devoutness to God never feeling that they achieved it. But there are yet others that are convinced that their worship of God is the product of complete devoutness.

Intuitively, one would think that a person should always strive to worship God out of devoutness rather than out of fear of punishment. But is this the true disposition that a person should have?

The Sages of the Land of Israel advise us: “Do out of Love. Do out of fear”. On the one hand a person should strive to worship God out of Love, but on the other, one should always worship God with some measure of fear.

If you lapse in your Love for God, your fear of God will act as a fail-safe. This is also true contrarily. In either case you will still observe God’s commandments.

The lesson that the Sages of the Land of Israel teach us here is that a measure of pragmatism must always be used when dealing with human nature. A person can never be absolutely sure of his true disposition at any given moment. Therefore, only the right combination of love and fear of God can ensure an unfailing observance of God’s commandments!

May we figure out the right combination of Love and Fear of God for ourselves and ensure the performance of God’s commandments! (Michael Linetsky)

Leave a Reply

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps