Yielding

  • Yielding

We are often faced with a situation where we end up yielding to someone else even though we believe that we are equally entitled. This is especially true when we deal with someone who is at a disadvantage.

Letting a handicapped person go first because it is difficult for him to move around or holding the door for an elderly person because it is difficult for him to do so on his own are all things that we readily understand.

However, sometimes we may find that our motive for yielding as noble and dignified as it may seem is actually self-fulfilling and intended to let us feel proper or religious about ourselves. We may believe that by yielding we are performing an act of grace, an act that is beyond the letter of the law.

The Talmud of the Land of Israel teaches us that a person entering a bathhouse must give way to the person leaving the bathhouse because he is tired from bathing. Similary, the person who already used the facilities must give way to the person waiting to use the facilities because one is not permitted to hold in his bowels. (Bava Kamma 3:5)

The lesson that the Talmud of the Land of Israel teaches us here is that yielding to the needs of others, especially to the disadvantaged is not beyond the letter of the law but the letter of the law. It is not an option but an obligation and should never be self-fulfilling.

Giving way, especially to the disadvantaged is not pious but normative behavior!

May we always give way to others in the true spirit of yielding not as a favor but as an obligation

Leave a Reply

המשנה מזכרת את האכילה בסעודת נישואין ברשימה אחת עם המצוות דאורייתא של פסח ומילה החייבים בעונש החמור של כרת. רעיון השלום ארוג בעצמות החיים והחוקים היהודיים

×

מטרתנו

התלמוד הירושלמי הוא קורפוס החכמה, המוסר והחוק המיוחד לארץ ישראל והוא חוליה ישירה בשלשלת הלימוד הגדולה של בתי המדרש של ארץ ישראל. השפעתו של תלמוד זה על מסורתנו ההלכתית ותרומתו להלכתנו המקובלת במשך הדורות היתה עמוצה.

המטרה הראשונה של המכון היא לחקור את ההלכה, ההשקפה והאופי של התלמוד הירושלמי. עבודת המכון  תגלה את העצמות העשירה והיחידה במינה של התלמוד הירושלמי ובסוף תעניק לתלמוד זה עמדה משל עצמו.

מרבית הקושי בלימוד התלמוד הירושלמי היא בעריכתו הבלתי-מושלמת. בתי המדרש הגדולים שבהם נערך התלמוד הירושלמי הופרעו והופרזו על ידי הרדפיה לפני שהספיקו חכמי-התקופה לחזור כל צרכו על תוכנו ולערוך אותו.  הידיעה בדרכי העורך חיונית היא להבנת התלמוד הירושלמי ובמיוחד המאמרים הקשים הרבים שבו.

המטרה האקדמאית השנייה של המכון היא לחקור את תולדות ההתפתחות של התלמוד הירושלמי ויחסו לחיבוריים רבניים אחרים. עבודת המכון תפיק אור על התפתחות מסורות ארץ ישראל ואיך הן הוכנסו יחד לרקם את התלמוד הירושלמי

×

Login

Lost your password?
Website Apps